dinsdag 27 maart 2012

De Derby der Derby’s

Wat een schitterende dag was het afgelopen zaterdag. Het was zonnig, lekker temperatuurtje, rustige gemoedelijke sfeer in het dorp, en de voetbalkoorts was hoorbaar bij de vele indrinkparty’s en zichtbaar op het veld. De blauwen wonnen met 2-1 van de rooien. Ik stond bij de F-side en was getuige van het luid zingen van het koor dat de functie van 12e man goed invulde. Ik ben er nu nog meer van overtuigd welk een psychologisch voordeel er van een enthousiast publiek uitgaat. Het niveau van het voetbal was slecht zo werd mij verteld na afloop. Het zal best, ik heb er zelf niet zo’n kijk op. Wel viel mij het multiculturele element op in de samenstelling van de teams. Wat goed dat er zo’n fijne samenwerking is en dat de ploegen een afspiegeling zijn van de maatschappij waarin we leven. De sportiviteit was groot, de hooligans waren niet gekomen en na de wedstrijd kon er een pilsje worden gedronken. Veel mensen sprak ik over de zin en onzin van de drooglegging. In het centrum was wat onduidelijkheid bij de horeca over het gebruik van plastic bekertjes in plaats van glas. Jammer blijf ik het vinden dat de vrijheid van de toeristen om een alcoholische versnapering te nuttigen aan banden wordt gelegd. Een proef om de drooglegging eens te parkeren moet zeker mogelijk zijn. Maar goed de politiek heeft hier een uitspraak over gedaan en schaart zich achter de argumentatie van de burgemeester. Het feestgeruis ging ‘s avonds nog lang door in de sporthal van de blauwen, waar ook menig rode supporter meedeed met de festiviteiten. Met de kampioenswedstrijd hoop ik er weer te zijn met felicitaties voor de club om het even of dit nu de blauwen of de rooien zijn, al hoop ik voor mijn zoon dat dit de blauwen zullen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten