maandag 29 april 2013

Korte kanttekeningen bij het project ‘moslims en wij’

Heel goed dat er in de kerk gesproken wordt over hoe wij onze moslimmedemens over Jezus kunnen vertellen. Ditmaal kwam de Petrakerk @GKVPetrakerk in Bunschoten op het idee om hierover een project te houden. Ter inleiding hierop was er een stukje voorlichting over de geschiedenis van de islam. Dit werd verzorgd door Kees Haak die werkzaam is in Kampen op de TU en die studenten theologie begeleid. Op het punt van de ware aard van de islam is wederom geconstateerd dat er wel een erg eenzijdig verhaal te horen is geweest. Ik heb dit vernomen van een aantal bezoekers. Een verslag van deze avond om dit te verifiëren heb ik tot nu toe niet gezien, terwijl ik er netjes om gevraagd heb aan de predikant Ard van der Lugt @ard_lugt, die mij tot nu toe als lucht behandelt op twitter. Ook had ik hem mijn elektronische vertaling van het boek ‘The Life of Mohammed’ geschonken als achtergrondinformatie, maar er kon nog geen dankjewel van af. Gewoon hoogst onfatsoenlijk voor een herder die met zijn schaapjes op de sociale media wil communiceren. Eerder al heb ik geschreven over hoe kerkelijke leiders over de islam denken en spreken. In mijn boek komen Marten de Vries en Henk Bouma ook ter sprake. Beste kerels overigens die ik persoonlijk ook ken. In hun preken wordt de islam echter veel te weinig als antichristelijke ideologie neergezet. Ook komt het onderscheid tussen de God van de Bijbel en de afgod allah in de koran veel te weinig expliciet aan de orde in hun preken. Ik vind dit essentieel omdat er toch nog kerkgangers zijn die vermoeden dat moslims en wij dezelfde God dienen. Met de missie om de moslimmedemens uit de islam te halen en te wijzen op Jezus als Zoon van God is niets mis. Wel vind ik het niet goed dat er in de kerk vaak zo’n eenzijdig verhaal over de islam wordt neergezet. Al in de aankondiging spreekt men over een andere wereldgodsdienst (slechts 10% is godsdienst, de rest ideologie) en op twitter roept de Petrakerk op om zich te laten inspireren door Kees Haak die naar verluid slechts een halve waarheid over de islam vertelt. Ik krijg hier kromme tenen van en hoop dat er kritische luisteraars zijn die zelf op zoek gaan naar de waarheid over de islam en allah. Hoewel ik heb getwijfeld om wat te willen bijdragen aan dit project heb ik toch gevraagd aan de organisatie of ik samen met Loes van Buuren en Ben Kok iets mocht komen vertellen over het boek ‘Dezelfde God’ en de DVD Islam & Truth. Dit werd echter op een flauwe en onvolwassen wijze geweigerd door dominee Ard. Niet uit het veld geslagen hebben Ben en Loes uiteindelijk nog een folder uitgedeeld bij de ingang van de kerk, maar zij mochten ook niet naar binnen afgelopen 24 april. Vreemd dat men Henk Bouma op zondag 21 april laat preken over de man met huidvraat uit Marcus 1, terwijl de organisatie drie bewogen christenen zelf behandeld alsof ze huidvraat hebben en dus niet gewenst zijn… Op de website van Ben Kok zijn de belevenissen nog eens na te lezen met dien verstande dat de gedreven Kok zelf verantwoordelijk is voor de keuze van zijn woorden. Mijn vooronderstelling dat men in de kerk alleen maar op een politiek correcte wijze over de islam durft te spreken is weer eens bevestigd.

3 opmerkingen:

  1. Beste Peter Frans,

    Als gemeentelid van de Petrakerk voel ik me geroepen om hier even op te reageren. Ik wil voorzichtig en liefdevol zijn met publieke reacties, zie mijn reacties op de site van Ben Kok.

    Ik ben blij dat je iets genuanceerder schrijft dan Ben Kok. Ik heb veel moeite met de felheid die daar geuit wordt.

    Wat je schrijft over Ard van der Lugt aangaande social media, klopt niet. Als je zijn tweets leest, zie je dat hij Twitter niet echt gebruikt om te discussieren. Hij plaatst vooral links naar zijn weblog.

    Verder had de laatste gemeenteavond geen publiek karakter, dus m.i. begrijpelijk dat er geen gelegenheid gegeven werd voor inbreng van jullie kant.

    We zijn ons als gemeente voor het eerst aan het verdiepen in de Islam, daarom kan ik achter de keuze van de organisatie staan. Wat Kees Haak betreft, hij heeft verteld hoe het e.a. door de ogen van een moslim beleeft wordt.

    Natuurlijk kan het dan zijn dat er dingen worden verteld waar iemand anders tegen aan kijkt. Maar ook die avond was volgens mij niet bedoeld om daarover uitgebreid te gaan discussieren.

    Het hele project had maar één doel: On leren hoe we het evangelie kunnen overbrengen aan onze medemens, in het bijzonder de moslims.

    Wat het antichristelijke karakter van de Islam betreft, het beste wapen is het Woord van God. Wij zijn volgens mij helemaal niet geroepen om ons zgn. Christelijke land te 'beschermen' tegen Islamisering. Het koninkrijk van God is niet landgebonden, sterker nog, deze is niet van deze wereld. Laten we als Christenen Jezus naleven, Zijn Evangelie uitdragen. En onophoudelijk bidden voor onze moslim-medemens.

    En God en Allah dezelfde? Nee. Maar het is geen punt om in het gesprek met moslims uit te gaan van het feit dat men God maar ten dele kent. Dat geeft veel meer ruimte.

    Ik durf namens onze hele gemeente te stellen dat we God alleen vanuit de Bijbel (compleet) kunnen kennen. Daarover is er geen enkele discussie. Dus de vraag over 'welke God' is daarmee ook aan het adres van Ben Kok beantwoord.

    Een hartelijke groet,
    Larry Koelewijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Larry,
    Beter laat dan nooit, maar je komt dan toch tot de juiste uitspraak: "niet dezelfde God in Bijbel en koran".
    Daar gaat het me nu net om en waarom kon je dat niet gewoon beamen in het begin? Waarom wilde Ard vd Lugt, jullie voorganger daar niet eens in een persoonlijk, collegiaal gesprek over praten?
    Waarom protesteer je zelf niet tegen het binnenhalen van Ev. en Moslims, die klip en klaar stellen, dat het wel om "dezelfde God" gaat ?
    Ik heb daar diverse links voor aangereikt, met mijn opmerking: zet de namen "Rentier" of "Takken" maar in de zoekmachine op tora-yeshua.nl
    Zie mijn verslag van de GKV avond:
    http://tora-yeshua.nl/2013/04/islamiserende-kerkleiders-vormen-gemeenteleden-bewust-als-moslimvriendelijk/
    En verder onze actie tegen de PKN-judassynode, die net als de RK kerk stelt, dat het om "dezelfde God" gaat.
    http://tora-yeshua.nl/2013/04/tora-yeshua-protesteert-als-enige-tegen-godlasterende-pkn-islamnota-dezelfde-god-in-bijbel-en-koran/
    Mensen die niet protesteren tegen de islamisering (en die is dus op deze manier met "dezelfde God" volop gaande in de kerken) hebben het bloed van de slachtoffers aan hun handen.
    Kijk tot slot hoe moslims actief op koninginnedag islamiseren met folders en website en mijn reactie daarop:
    http://tora-yeshua.nl/2013/04/koninginnedag-vanuit-moslims-beleefd-en-door-mij/
    Shalom,
    Ben Kok (joods-chr. pastor)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Larry: je schrijft:
    "En God en Allah dezelfde? Nee. Maar het is geen punt om in het gesprek met moslims uit te gaan van het feit dat men God maar ten dele kent. Dat geeft veel meer ruimte."

    Mijn vraag is dan: als het niet "dezelfde God" is, hoe kun je dan beweren, dat moslims de Enige ware God , JHWH, toch "ten dele" kennen?
    Dat is toch gewoon hypocriet gepraat?
    Hooguit kun je zeggen dat bepaalde eigenschappen van JHWH met de koranafgod overeenkomen, zoals "Schepper", alomtegenwoordig, alwetend e.d."
    Maar zolang niet alle eigenschappen van JHWH met de koranafgod overeenstemmen, is het , zoals je zelf zegt, NIET "dezelfde God" en als je de vergelijking doet, dan is het een verschil van dag en nacht.
    Zie http://tora-yeshua.nl/2013/04/de-god-van-abraham-isaak-en-jakob-of-allah-een-verschil-tussen-dag-en-nacht/
    Shalom
    Ben Kok (joods-chr. pastor)

    BeantwoordenVerwijderen