zondag 9 februari 2014

De vrijheid voor het thuisonderwijs in het geding!?

Op twitter zag ik een filmpje van @RTVBunschoten met Henk de Voeger en wethouder Bert Koops over de leerplichtwet. Ik reageerde met ‘geef Henk de Voeger toch de vrijheid die de wet biedt ipv het uitvechten via de rechter’. Een volger reageerde vervolgens hierop met; ‘@PeterFransKoops hoezo verdedig je de voeger? Ik dacht dat je partij tegen geloofs extremisten was?!’ Ik liet de volger weten op zijn vraag terug te komen, vandaar dit stukje. Allereerst is het goed dat burgers reageren al is twitter ook een medium om iemand uit de tent te lokken. De eerlijke volger meldde later dat zijn opmerking niet als aanval was bedoeld maar dat hij het niet kon volgen. Welnu ik kan ook niet alles meteen begrijpen, maar dat is dan wel reden voor verdieping van de dossierkennis. Want waar gaat het om in deze kwestie? Henk Koelewijn (de Voeger) wil zijn kinderen thuisonderwijs laten volgen met een beroep op artikel 5b van de leerplichtwet, dat de vrijstelling van de leerplicht op grond van levensbeschouwing regelt. In de uitzending kwam naar voren dat Henk niet meer van een eerder met de gemeente Bunschoten overeengekomen gedoogconstructie gebruik wilde maken, maar dat hij weer terug wil naar het systeem van de jaarlijkse vrijstellingen. Wethouder Bert Koops vertelde dat hij het hiermee niet eens was en dat het meningsverschil maar door de rechter moest worden beslist. De kwestie is actueel omdat staatssecretaris Dekker het thuisonderwijs wil verbieden. Dit tegen het advies van de onderwijsraad en de mening van onderwijsdeskundigen in. Reden genoeg om wat achtergronden over het verschijnsel thuisonderwijs te lezen. Het gaat mij dus niet om de verdediging van een geloofsextremist, maar om de vraag wat de rechten en vrijheden van de burgers op dit moment zijn op het vlak van thuisonderwijs. Bovendien is het beter om geschillen binnenskamers op te lossen dan naar de wereldlijke rechter te stappen. De SVP zal zich bezinnen op eventuele vragen aan de wethouder op dit dossier. Zelf begin ik deze week met een bezoek aan het kinderrijke gezin van de markante Koelewijn, wiens kwestie op de website www.thuisonderwijs.nl te boek staat als de Oud-Gereformeerde thuislezer…wordt dus ongetwijfeld vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten