woensdag 15 juni 2016

Bezoek aan Surabaya

In Europa zijn er politici die waarschuwen voor islamisering van de samenleving. Ook in Nederland is deze boodschap te horen bij de PVV. De Spakenburgse Vrijheidspartij (SVP) heeft begrip voor de standpunten van de PVV die met betrekking tot de islam worden ingenomen. Ik heb de SVP in 2009 opgericht en ook in Spakenburg is de islam een aantal keren op de politieke agenda gezet. Onlangs ben ik in Indonesië geweest en was ik opgenomen in een gastvrij moslimgezin. Mijn Facebook-hospita, zelf christen, had mij voor drie weken kost en inwoning toegezegd. Ik heb zodoende drie weken mogen proeven aan de islamitische cultuur die Surabaya doordesemd. Ik sliep slecht want ik kon maar niet wennen aan de ‘lofzangen op Allah’ die mij om 4 uur telkens uit mijn slaap hielden. Ik heb veel gelezen over de islam en meegeholpen aan vertaalwerk voor The Center for the Study of Political Islam. Van de islam als ideologie moet ik dan ook niet veel hebben. De vrijheid van het individu staat onder druk en de positie van de vrouw laat te wensen over. Door mijn verblijf kan ik er een beetje over meepraten. Ik twitterde dat het voor iedere (islamkritische) politicus goed is om eens te gast te zijn in een lief moslimgezin. Mijn standpunten over nieuwe moskeeën, islamitisch onderwijs of dames met islamitische sluiers in overheidsfuncties zijn echter niet veranderd. Het liefst zou ik willen dat velen de islam verlaten en van echte vrijheid gaan genieten. Dit is een utopie, Surabaya en omstreken zijn nu eenmaal islamitisch en dat zal niet zo snel veranderen. Dat ons Europa over een 20 of 30 jaar ook volledig geïslamiseerd is dat zal de tijd moeten leren. Maar zolang er hier een politieke meerderheid is die alle nieuwe moskeeën en azan gelal goedkeurt zal er tegelijk ook veel ruimte voor islam kritische partijen blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten