maandag 10 maart 2014

De kijk op de zondagsrust van de SVP

In Kolossenzen 2:16 staat in de Nieuwe Bijbelvertaling: "Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwe maan en sabbat." Een stukje van 1 november 2008 met als titel 'Flashforward oftewel Bunsjoter Deurkiek' is gebaseerd op deze tekst. Het beschrijft de inrichting van het gebied rond de boulevard van plan Oostmaat, later Zuyderzee genoemd' De visie is nog steeds actueel gezien het thema zondagsrust voor de verkiezingen van 19 maart as. Hier volgt het artikel, letterlijk geciteerd en nu alweer vijf jaar oud maar hoogst actueel!

Nog nagenietend van het mooie natuurschoon van de Laakzone en het Laakse strand fiets ik met enkele neuriënde melodietjes van Annemieke Koelewijn in mijn hoofd het grondgebied binnen van de gemeente Bunschoten. Het verbrede fietspad op de Oostdijk is gelukkig bromfietsvrij gehouden en de contouren van de Moloch van Melis zijn goed zichtbaar. Toch goed dat de gemeenteraad nu alweer acht jaar geleden de historische beslissing nam om het gebied van de Oostmaat te ontwikkelen. De laatste cijfers over het toerisme geven een stijgende tendens weer. Fijn dat zoveel mensen met de cultuur en identiteit van ons dorp in aanraking komen. Oud-wethouder Heinen passeert me al groetend terwijl hij me een rij mooie witte tanden laat zien. Op het randmeer is het een drukte van belang, grote en kleine jachten krioelen door elkaar heen. Er vaart zelfs een verdwaalde botter dat zie je toch niet vaak op zondag. Ik passeer het welkomsbord op de boulevard. Wat een vooruitgang, zelfs die ene moskee heet nu naast de kerken de bezoekers welkom. Op de begane grond van het appartementencomplex draait het Huis van Rust op volle toeren. Bezoekers kunnen hier wat internetten, mediteren, bidden en een goed gesprek voeren, de koffie komt van de Wereldwinkel en is gratis. Een goed initiatief van de werkgroep Kerken in deze jachtige maatschappij. Op de 3e verdieping gooit Dirk Koelewijn vliegtuigjes naar beneden. Ze zijn gevouwen van het Wareco rapport, en ja achteraf viel het nogal mee met het onbewoonbaar verklaren van de woningen op de Schans. Goed dat de gemeente enkele appartementen beschikbaar heeft gesteld voor bewoners uit deze buurt. Meneer Drupsteen heeft ondertussen zijn 6e woning al verhuurd, nog even en het plan voor complete nieuwbouw kan weer uit de koelkast gehaald worden. Op de 6e verdieping schreeuwt Elly de Graaf: “Wat fijn dat we uit de raad zijn hè, nooit meer van die lange saaie vergaderingen”. Ondertussen neemt Jan Hopman een duik in zijn privézwembad op het dakterras. Niet zo gek van hem dat hij zijn bedrijf heeft verkocht en nu kan rentenieren. Aan mijn rechterhand lopen jongeren van de Adventkerk en de Maranathakerk evangelisatieblaadjes met uitnodigingen voor de avonddienst aan toeristen uit te delen. Dit samenwerkingsverband had men toch echt niet voor mogelijk gehouden een aantal jaren geleden. Onder regie van de Eendracht vaart de Boot der Bezinning uit. Deze pontveer naar de Eemhof is een groot succes. Op de Dag des Heeren is de boot gratis en Hans Sloof is een enthousiaste gastheer. Ik informeer nog even bij Bort Zwaan en Jaap Duijst (klavertje vier) hoe de verkoop is in het evangelisatietentje op de boulevard. Naast boekjes met geestelijke diepgang zijn er poppen in klederdracht te koop. Komen jullie nog tot zinnige gesprekken of is het alleen maar boulevardpraat? Jaap laat weten; “We leven in het eind der tijden maar ik ben dankbaar dat ik dit nog mag doen…” Aan het eind van de Huijgenboulevard hangt een groot billboard over een zomeroptreden van het visserskoor. Op de havenstraat aangekomen denk ik altijd aan de schets van Rikkert Heinen, die man kon echt niet tekenen zeg ik hardop. Op deze warme dag wacht me thuis een heerlijk koud flesje bier. Al drinkend gaat er wat langs mijn mond en ik voel nattigheid. Ik word badend in het zweet wakker en hoor een liedje over dromen van Marco Borsato uit de wekkerradio. Oprechte deelneming met vooruitwerkende kracht voor die personen die 2016 niet gaan halen.

2 opmerkingen:

  1. De 'christenen' in Bunschoten-Spakenburg zien de zondag als een heilige rustdag, als de sabbat. Maar de sabbat is van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang en dus niet op zondag. Jezus hield zich ook niet aan de sabbat ondanks verwijten van de schrifgeleerden omdat Jezus op sabbat iemand genas. En omdat zijn discipelen op sabbat aren plukten omdat ze honger hadden. Maar dat was verboden namens de schriftgeleerden. Zo is het volgens de 'christenen' verboden om in Spakenburg een terrasje of museum te openen. Ze maken dezelfde fout als de schriftgeleerden in Jezus' tijd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens de 'christenen' in Spakenburg is het verboden om op zondag terrasjes of musea te openen. De 'christenen' spelen hiermee dezelfde rol als de Schriftgeleerden in Jezus' tijd!

    BeantwoordenVerwijderen